close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יהודים נסתרים מפולין חוגגים פורים

מערכת שורשיד אדר ב, תשעו24/03/2016

15 צעירים פולנים, שרק לאחרונה גילו את שורשיהם היהודים, הגיעו השבוע לישראל בפעם הראשונה בחייהם

תגיות:

15 צעירים וצעירות מפולין, צאצאים למשפחות יהודיות שחיו בפולין בזמן השואה, הגיעו שלשום לישראל לביקור של שבוע,  למידה חווייתי שמקיים עבורם ארגון "שבי ישראל". מרבית המשתתפים, בגילאים 18-35, גדלו והתחנכו בפולין כקתולים ורק לאחרונה גילו את זהותם היהודית. במסגרת הביקור הם יחוו בפעם הראשונה בחייהם את חג הפורים במדינת ישראל.

"הסיפור של פורים מבוסס בין היתר על אומץ לבה של אסתר המלכה, שנאלצה להסתיר את זהותה היהודית במשך שנים רבות לפני שהחליטה להביע אותה בגלוי ובגאווה", אמר מייסד ויו"ר שבי ישראל מיכאל פרוינד, והוסיף כי, "זה עושה את חג הפורים למשמעותי במיוחד עבור הפולנים הצעירים האלה, אשר הראו אומץ ונחישות רבה באימוץ מחדש של זהותם היהודית תוך שהם מבטאים בפומבי את הקשר שלהם עם מדינת ישראל והעם היהודי".

כיום רשומים בפולין כ-4,000 יהודים, אולם ההערכות הן שעשרות אלפים מסתירים עד היום את זהותם האמיתית, או שפשוט אינם מודעים לה. בשנים האחרונות מתרחש בפולין תהליך מופלא שבמסגרתו יהודים רבים, אשר הבורות והאנטישמיות הקיצונית שבה נתקלו לאחר השואה גרמה לרבים מהם לאבד כל קשר ליהדות ואף להתנצר, חוזרים אט-אט ליהדותם. חלקם הסתירו את יהדותם מהשלטון הקומוניסטי וכעת מרגישים חופשיים לקבל בחזרה את זהות משפחתם האבודה. תופעה אחרת, קשורה לצעירים יהודיים אשר אומצו על ידי משפחות ומוסדות קתוליים בזמן השואה. להם, לא סופר דבר על שורשיהם וזהותם היהודית, ורק בשנים האחרונות היא הולכת ונחשפת בפניהם בדרכים מופלאות.

"אני לא מכיר תזמון טוב יותר עבור היהודים הנסתרים של פולין לבקר בישראל ולהתחבר עם מורשתם היהודית מאשר במהלך הפורים, חג בו אנו זוכרים את העבר של עמנו וחוגגים את ההווה וגם את העתיד". מסר פרוינד.

במסגרת הביקור בישראל שתוכנן ע"י אנשי הצוות דוברי הפולנית בארגון שבי ישראל, המשתתפים יזכו ללמוד ולהעמיק את ההבנה שלהם על המורשת היהודית ותולדות מדינת ישראל בין היתר דרך אירועי חג הפורים. המשתתפים גם יזכו לטייל ברחבי מדינת ישראל ולבקר באתריה המרכזיים כגון: תל אביב, מצדה, ים המלח, כנרת, צפת, העיר העתיקה בירושלים ומנהרות הכותל.

"יש צמא הולך וגבר בקרב צעירים בפולין בעלי שורשים יהודיים ללמוד מחדש על התרבות, המורשת והדת היהודית", מסר מיכאל פרוינד. "התופעה הזאת לא יכלה לקרות לפני 25 או 30 שנים, אבל מאז נפילת הקומוניזם, מספר הולך וגובר של יהודים פולנים מבקש להעמיק את הקשר לעם היהודי ולמדינת ישראל ומחובתנו לסייע להם. הניסיון לשקם מחדש את החיים היהודים בפולין תוך חיזוק הקשר של הצעירים האלה לישראל הוא עבורנו אתגר היסטורי מרגש ומיוחד במינו".

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה